Naaien met "Deadstock" stoffen

  • Geplaatst op
  • Door Petra Beijlevelt-de Waard
  • 1
Naaien met "Deadstock" stoffen

Petra maakte meerdere creaties met onze "deadstock" stoffen. Wat dat is en wat zij er mee heeft gemaakt, lees je in haar blog.

Morena en Rob gaan regelmatig op stofjesjacht in het buitenland. Daar vinden zij voor ons mooie stoffen. Vaak zijn dit zogenaamde deadstock-stoffen.

 

De term deadstock verwijst meestal naar onverkochte modeartikelen of andere producten (zoals dus bijvoorbeeld reststoffen) die niet zijn verkocht en nog steeds op voorraad zijn bij een winkelier of fabrikant. De stoffen die Morena inkoopt zijn vaak van bekende modemerken die door het merk zijn afgekeurd. Om te voorkomen dat deze stoffen worden weggegooid, worden ze verkocht aan stoffenwinkels. Het zijn stuk voor stuk mooie stoffen waar wij als hobby-naaisters nog leuke kledingstukken van kunnen maken.

 

Toen ik in januari bij de Lappenkraam was gaf Morena aan dat zij het tof zou vinden als ik met deze deadstock stoffen aan de slag zou gaan. Ik zocht een mooie gestreepte tricot uit en wist gelijk welke jurk ik hiervan wilde maken. In de Burda van februari had ik namelijk een hele leuke jurk (model 116) zien staan. De stof komt van een Amerikaans modemerk en de handtekening van de ontwerpster is verwerkt in de stof.

 

 

Je hebt deze stof wellicht ook al langs zien komen tijdens de stoffenveiling of je hebt er over gelezen in de nieuwsbrief. Er kunnen in deze stof lichte strepen zitten; dit is de reden waarom het modemerk deze stof zelf niet meer wil gebruiken. Maar voor de lage prijs waarvoor je stof kunt kopen kun je een metertje meer bestellen en met knippen de lichte strepen vermijden. Nu had ik het geluk dat ik de eerste paar meter van de rol had en mijn lap was dan ook helemaal gaaf.

 

Het patroon van de jurk is redelijk makkelijk met aangeknipte belegdelen aan de voorzijde. In de Burda hebben zij het patroon gemaakt van een niet rekbare stof en daarom zitten er in de mouwen ritsjes. Deze liet ik achterwege, want met tricot rekt de strakke mouw voldoende. Ik moest de mouwen trouwens wel een flink stuk korter maken, maar ja, ik ben dan ook maar 1,65 meter lang.

 

Met het knippen van de stof heb ik er niet op gelet of de streep doorloopt, want door alle verschillende strepen maakte het mij niet uit dat zij op de naden verspringen.

 

 

Het enige lastige bij deze jurk is dat het niet lukte om knoopsgaten te maken in de dunne tricot. Na een paar verwoede pogingen heb ik het opgegeven en drukkers besteld.

 

 

Met een beetje goed zoeken op internet zijn er drukkers speciaal voor tricot in allerlei kleuren te vinden.

Het eindresultaat van de jurk vind ik leuk geworden. Deze is door alle kleuren op verschillende manieren te stylen. Volgende keer maak ik hem een maatje kleiner. Nu had ik de taille als uitgangspunt genomen, maar hierdoor is het bovenstuk wat ruim en iets te lang. 

 

 

 

Thuis had ik ook nog twee lappen van een bekend Braziliaans modemerk liggen. De blauwe met de bladeren en de vogels had ik pas besteld, de lap met de zonnetjes had ik al wat langer in huis. Maar tijdens mijn stofjesuitzoekdag in januari zag ik dat er nog een nieuw rol van lag. Deze blog over deadstock vond ik een mooie gelegenheid om ook met deze twee lappen aan de slag te gaan.

De stoffen van dit Braziliaanse modemerk zijn door het modemerk afgekeurd, omdat zij niet voldoen aan hun hoge kwaliteitseisen. Bij de blauwe satijn met bladeren en de vogels loopt bijvoorbeeld de print weg op de zelfkant. 

 

 

Hierdoor kan hij niet worden gebruikt in de productie waar de stof in meerdere lagen tegelijk wordt gesneden. Maar als je je patroon op enkele stof legt kun je goed zien waar de print lichter wordt en heb je hier helemaal geen probleem mee. Bij de stof met de zonnetjes zie je als je goed kijkt dat de print niet helemaal goed gedrukt is waardoor niet alle randjes even scherp zijn. Maar ach, niemand die daar op let als jij er een mooi kledingstuk van maakt.


Van beide stoffen maakte ik blouse “Simona” uit het Sewing Inspiratie Magazine van voor voorjaar 2024. Een leuk oversized patroon met een 7/8e mouw.

 

Met de satijnen stof moet je wel opletten met spelden of rijgen, je trekt namelijk heel snel kleine laddertjes in de stof. Ik naai deze dunne satijn met een Microtex naald nr. 60. En ik gebruik mijn losse boventransport, ook wel Walking-foot genoemd. De stof gaat dan soepeler onder de machine door. Met het maken van de knoopsgaten kan ik deze niet gebruiken, maar dat heb ik anders opgelost. Ik heb kleine stukjes Avalon Microfilm geknipt en deze op de plek van het knoopsgat gelegd.

 

 

Nadat ik het knoopsgat heb gemaakt haal ik het overtollige materiaal weg. Je kunt dit gewoon voorzichtig weg scheuren. Het kleine restje wat achterblijft lost op in water, dus het is weg na de eerste wasbeurt.

 

Waar ik met beide blouses de mist in ging en waar ik pas bij nummer 2 achter kwam is dat ik te stevig vlieseline heb gebruik op de kraag en het beleg. Hierdoor kreeg ik de kraag en het beleg niet mooi langs het voorpand genaaid. Bij de blauwe blouse, die ik als eerste naaide, dacht ik dat ik de kraag niet goed had geknipt en knipte ik een nieuwe kraag, maar die ging niet veel beter. Met wat gepruts kwam het toch goed. Bij de blouse met de zonnetjes dacht ik de oplossing gevonden te hebben in een zelf bijgetekend achterhals-beleg. Maar ook toen kreeg ik het nog niet netjes. Ineens viel het kwartje: door de vlieseline was het beleg te stug geworden. Heel voorzichtig heb ik de vlieseline los getrokken. Daarna ging het beter om het halsbeleg langs het voorpand te naaien.

Omdat het een aangeknipt beleg is stik ik altijd van de middenachter naar de voorkant. Aan de voorkant stik ik niet heen en weer om af te hechten, maar leg ik een klein knoopje in de draden. Hierdoor krijg je een mooier hoekje aan de voorzijde.

 

Het Braziliaanse modemerk werkt heel veel met borduursels en siersteken. Daarom vond ik het leuk om ook mijn werkstukken af te werken met een siersteek. Bij de blauwe blouse gebruikte ik hiervoor een metallic garen en maakte een randje siersteken langs de kraag en op de mouwbies. Bij de andere blouse liet ik de mouwbies weg, maar werkte ik wel de mouwzoom, net als de rest van de zomen, af met een siersteek. Een soort van sterretje die heel erg past bij het design van de stof.

 

 

 

Van de stof met de zonnetjes had ik voldoende om ook nog een broek te maken. Het werd een simpele palazzo-broek uit een oude Burda Easy, zomer 2019. De tailleband verving ik door een brede elastische band.

 

 

 

Als je nu ook zin krijgt om te werken met deadstock stoffen, tik dan “deadstock” in in de zoekbalk en kijk wat er allemaal voor moois te krijgen is.

 

Reacties

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.